Lajnah Alam Sekitar puji Belanjawan Selangor

Harakahdaily, 20 Nov 2013
KUALA LUMPUR: Pengerusi Lajnah Alam Sekitar PAS Pusat, Zulkifli Omar memuji Belanjawan Negeri Selangor 2014 yang disifatkan sebagai prihatin terhadap alam sekitar.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini mengumumkan peruntukan RM5.5 juta untuk pemuliharaan alam sekitar dan sumber alam.

Peruntukan itu tidak termasuk peruntukan RM45 juta secara keseluruhan bagi Jabatan Pengairan dan Saliran Selangor yang turut menjalankan program yang menyumbang kepada pemeliharaan alam sekitar.

"Saya mengucapkan tahniah kepada Kerajaan Negeri Selangor yang mengutamakan alam sekita dalam belanjawan yang dibentangkan khususnya kepada Jabatan Pengairan dan Saliran Selangor," kata beliau kepada Harakahdaily hari ini.

Khalid berkata, jumlah itu termasuk RM21.2 juta bagi pengurusan banjir, RM4.45 juta (pengurusan lembangan), RM2.49 juta (pengurusan saliran mesra alam), RM2.15 juta (pengurusan pantai) dan RM1.4 juta (pengurusan sumber air dan hidrologi).

Zulkifli berkata, perkara itu berbeza dengan Bajet 2014 Kerajaan Persekutuan yang tidak mesra alam sekitar.

"Hak rakyat untuk dapat air yang bersih tak ada, sesuatu yang mengecewakan tentang bajet yang tidak mesra alam sekitar dan tidak memikirkan generasi akan datang.

"Kita banyak sumber air tapi masih ada masalah dalam bekalan air sebab penyelenggaraan yang tidak cekap," katanya.

Beliau juga berkata, bencana banjir kilat di Lembah Bertam Cameron Highlands akhir bulan lalu bukti kerajaan tidak menitik beratkan keselamatan alam sekitar.

"Kes empangan di Cameron Highlands belum ada penyelesaian. Sungai-sungai tak didalamkan. Pembuangan sisa-sisa, penerokaan bukit, pokok ditebang sesuka hati menyebabkan perkara begini dan perlukan pemerhatian kerajaan," katanya.

Share this article :

Posting Komentar

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Cun blog - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger